Jul 20, 2014

BMJM_bab 23_edited version


Sudah berulang kali bola mata terhala ke arah pintu bilik Eshaq Hakimi yang tertutup rapat. Yakin lelaki itu ada di dalam memadangkan sejak tiba petang tadi, kelibatnya langsung tidak kelihatan dalam celahan saudara-mara yang datang untuk majlis doa selamat sempena kepulangan keluarga Tan Sri Kamil dari umrah pada malam Jumaat itu.

Dia pula, baru hari itu berpeluang kembali ke vila demi memenuhi permintaan Puan Sri Amna dan Suzila walaupun sememangnya dia teringin untuk ke situ semata-mata kerana tanggungjawab yang sudah diabaikan sejak beberapa hari lalu. Sungguhpun rasa kecil hati akan kata-kata Eshaq Hakimi sebelum ini, dia masih ada rasa tanggungjawab kepada lelaki itu. Tambahan pula, dia sudah melakukan dosa besar kerana keluar dari vila beberapa hari lalu tanpa memberitahu suaminya terlebih dahulu. Dia ada cuba menghubungi, namun setiap panggilannya langsung tidak bersambung. Pesanan ringkas juga tidak berbalas.

“Awak tak payahlah pandang-pandang Siti. Dia memang dah berapa hari tak keluar dari bilik dia tu. Dari awak balik ke hospital hari tu lagi.. Hari ni, entah makan entah tidak tu. Mama ada hantar makanan tengah hari tadi.” Kata Suzila yang duduk di sisi sedang menyediakan cenderamata buat tetamu yang hadir untuk majlis malam nanti.

“Kenapa?” Siti Shafura menyoal perlahan.

“Entah!” Selamba Suzila menjawab walaupun tahu apa yang menyebabkan abangnya begitu.

Siti Shafura menghela nafas perlahan. Terasa dia mahu melihat sendiri keadaan Eshaq Hakimi.

“Awak tak payah nak buat muka sedih-sedih macam tu Siti. Awak ingat, saya tak tahu apa yang dia buat dengan awak hari tu? Sedap mulut dia aje kalau bercakap. Bukan nak jaga perasaan orang lain! Dia lupa ke awak siapa? Suka-suka aje nak mainkan perasaan anak orang. Tak bersyukur betul yang awak dah banyak tolong dia, time susah. Dah la pasal ummi awak pun, dia tak ambik tahu! Asyik nak jaga perasaan dia aje!” Hambur Suzila tertahan.

Ikmal sudah menceritakan segala-galanya apa yang berlaku. Dan dia faham kenapa Siti Shafura yang tergesa-gesa pulang ke hospital tempoh hari tanpa bertemu dengan abangnya terlebih dahulu. Tidak cukup daripada Ikmal, Qayyum juga dicari memandangkan lelaki itu lebih rapat dengan Siti Shafura.

“Suzy.. tak baik awak cakap macam tu..” Pujuk Siti Shafura sayu.

Suzila merengus halus. Wajah keruh sahabatnya dipandang.

“Awak boleh tak, jangan baik hati sangat Siti?” Balasnya sedikit geram.

Beberapa hari lalu dia ada bercakap sendiri dengan abangnya tentang apa yang berlaku menyebabkan lelaki itu lebih banyak menghabiskan masa di dalam bilik. Dihamburkan semua rasa tidak puas hatinya.

“Macam mana abang layan Siti dalam dua minggu ni?” Soalnya dingin tanpa lepas memandang wajah tidak beriak Eshaq Hakimi yang membuang pandang ke luar balkoni.

“Buat apa Suzy nak tahu? Apa yang dia dah mengadu pada Suzy?” Soal lelaki itu kembali menyebabkan dia tidak mampu menahan sabar.

“Abang ingat, Suzy tak tahu apa yang jadi?” Duganya menyebabkan lelaki itu berpaling.

“Suzy tak ada hak nak masuk campur urusan abang!” Wajah abangnya itu mulai tegang membuatkan senyum sinis terhias di bibirnya.

“Suzy bukan nak masuk campur urusan abang… Cuma Suzy tak nak, abang main-mainkan perasaan Siti. Kesian dia, tahu tak?” Suaranya tidak setegang tadi. Dia terasa bertanggungjawab apa yang berlaku di antara abangnya dan Siti Shafura kerana dia yang mengusulkan cadangan gila itu sebelum ini.

“Main-mainkan? Suzy ingat, abang zalim sangat ke?”

“Bukan macam tu.. Suzy takut kalau abang..”

“Tinggalkan dia?” Pintas lelaki itu bersama senyuman sinis. “Abang tak mintak pun dia nikah dengan abang.” Ayat itu menyebabkan terasa darahnya mencanak naik ke kepala.

“Abang ingat, Siti nak sangat nikah dengan abang?!” Tingkahnya geram. Menahan marah yang terkepung.

So what?! Suka hati abanglah nak layan dia macam mana pun!”

Dia mengetap bibir serapatnya. “Abang ingat ya, apa yang Suzy nak cakap ni.. Kalau apa-apa jadi dengan Siti, Suzy make sure papa and mama akan tahu semua sekali apa yang abang dah buat selama ni. Jangan ingat, Suzy tak berani nak bocorkan semua rahsia abang tu! Dah la tak ambik tahu pasal ummi! Memang patutlah Siti tak payah bagi tahu abang, bila dia balik hospital tadi!” Hamburnya dengan suara yang tertahan sebelum terus meninggalkan lelaki itu. Dan disebabkan perbalahan itu jugalah, hingga ke hari ini mereka tidak bertemu apatah lagi bercakap. Hanya mamanya sahaja yang terlalu risau akan keadaan lelaki itu.

“Suzy.. dia suami saya Suzy..” Cukup perlahan Siti Shafura membalas. “Saya dah buat dosa dengan dia, sebab keluar rumah tak bagi tahu dia hari tu.” Lanjutnya dengan perasaan bersalah yang menggunung.

“Alah! Bukan awak tak nak bagi tahu. Awak ada call and mesej dia kan? Dia aje yang tak jawab kan? Siapa suruh!” Balas Suzila senang. Dia sendiri bengang dengan perangai abangnya. Marah dan cemburu tidak bertempat!

“Suzy.. dia mesti tengah marahkan saya..” Luah Siti Shafura lirih.

Suzila melepaskan nafas panjang. Sungguhpun geram dengan perlakuan abangnya, dia terpaksa akur yang lelaki itu kini sudah menjadi suami kepada sahabat karibnya sendiri. Sahabat yang terlalu disayangi.

“Awak nak tengok abang ke?” Ujarnya lambat.

Siti Shafura mengangguk. Itu yang terbaik demi meraih kemaafan lelaki itu atas apa yang dilakukan.

Suzila berdecit kecil. “Susahlah Siti. Kalau tiba-tiba mama cari awak macam mana?” Diraih bahu sahabatnya itu.

“Kesian dia Suzy dalam tu. Kan majlis kejap lagi nak mula..” Siti Shafura cuba memujuk pula. Berharap dapat menemui Eshaq Hakimi dalam bagaimana cara sekalipun.

Suzila mengeluh berat. Tidak sampai hati melihat wajah penuh mengharap sahabatnya itu. “Awak sure ke?” Soalnya lagi. Dia agak bimbang jika mamanya tiba-tiba naik ke bahagian atas rumah itu nanti.

Siti Shafura mengangguk yakin. Dia memerlukan bantuan Suzila untuk mengawasi keadaan andai ada ahli keluarga yang terlihat dia masuk ke dalam bilik Eshaq Hakimi.

“Hah! Ni kenapa pulak main tenung-tenung ni?”

Kedua-duanya berpaling ke arah tangga. Ikmal muncul di situ dengan mengenakan baju-t dan bottom track.

“Abang ni, tak tahu nak bagi salam ke?” Tegur Suzila buat-buat marah apabila melihat Ikmal yang tersengih.

 “Sorrylah sayang… Assalamualaikum.” Ucap Ikmal dengan sengihan kian melebar di bibirnya.

“Waalaikumussalam.” Jawab dua gadis itu hampir serentak.

“Abang kenapa pakai t-shirt ni? Mana baju Melayu? Tak pergi masjid dengan papa ke?” Tanya Suzila bertalu-talu apabila perasan dengan pakaian yang tersarung di tubuh bakal suaminya itu.

Siti Shafura hanya diam. Membiarkan pasangan di hadapannya itu berbicara.

“Nak pergi tadi. Dah siap pakai baju Melayu lagi. Tapi papa suruh tukar. Dia pesan suruh mandikan abang kesayangan Suzy tu. Dia nak Kimi sama-sama ada dekat bawah nanti. Itu yang tak pergi masjid tadi.” Jelas Ikmal seraya melabuhkan duduk di sofa hadapan Suzila dan Siti Shafura yang duduk di atas permaidani. Penuh satu hamparan itu dengan beg kertas yang akan diberikan kepada tetamu yang hadir nanti.

Siti Shafura yang mendengar perkataan ‘abang kesayangan’ terus mengangkat wajah. Bola matanya terarah ke wajah Ikmal. “Er.. abang, biarlah Siti yang mandikan Abang Kimi.” Celahnya terus. Itu sahaja peluang yang ada untuk dia bertemu dengan Eshaq Hakimi.

“Er.. tapi..”

“Biarlah Siti mandikan Abang Kimi. Erm.. alang-alang abang dah ada dekat sini, boleh tolong kita orang sekali nanti.” Potong Suzila belum sempat Ikmal menghabiskan ayatnya.

Ikmal berkerut. Kurang setuju dengan permintaan Siti Shafura walaupun tahu yang gadis itu cukup layak untuk melakukannya. “Nak tolong apa?” Kerutan masih jelas bergaris di wajahnya.

“Abang masuk bilik tamu, Siti masuk bilik Abang Kimi. Kalau mama tanya nanti, pandai-pandailah Suzy jawab.” Terang Suzila  ringkas. Itu sahaja cara yang ada untuk Siti Shafura bertemu dengan abangnya sendirian.

“Alah.. kena bersubahat lagi ke?” Rungut Ikmal sambil menggaru bawah dagunya.

“Abang ada pilihan lain ke?” Suzila mengajukan soalan juga.

Ikmal mengeluh berat. “Ialah, ialah..” Terpaksa akur.

Tanpa menunggu lama, masing-masing bingkas untuk ke bilik yang dimaksudkan.

“Siti, awak jangan lupa kunci pintu.” Suzila sempat berpesan.

Siti Shafura mengukir senyum nipis tanda faham. Sempat juga dia melemparkan senyuman kepada Ikmal tanda terima kasih kerana sudi membantu. Langkah diatur kemas ke pintu bilik Eshaq Hakimi yang bertutup rapat. Pandangan dibuang ke arah Suzila dan Ikmal yang turut memandang ke arahnya. Kedua-duanya melemparkan senyuman tanda memberi semangat.

Tangan mengetuk perlahan daun pintu sementara sebelah tangan lagi memulas tombol pintu. Bilik itu memang tidak berkunci. Walaupun tiada balasan dari dalam bilik, dia terus sahaja melangkah masuk ke dalam bilik yang gelap-gelita. Masa tidak menantinya. Dia harus melakukan semuanya secepat mungkin. Pintu dikunci. Daun pintu yang kembali dirapatkan menyebabkan dia menjadi seorang yang celik dalam kegelapan.

“Assalamualaikum abang..” Ucapnya perlahan agar Eshaq Hakimi sedar akan kehadirannya di situ. Tangan mula teraba-raba mencari suis lampu utama. Dia cuba menyusuri perlahan dinding di sebelahnya untuk mencari suis memandangkan dia belum pernah masuk ke bilik lelaki itu dalam keadaan gelap.

“Allahuakbar.” Itu yang terucap apabila kakinya tersadung pada satu benda menyebabkan tubuhnya hilang imbangan dan terus terduduk di atas suatu benda.

Helaan nafas hangat yang menampar pipinya saat itu membuatkan dia bingkas bangun dan kembali bersandar ke dinding dengan tangan teraba-raba mencari suis utama. Dan sebaik lampu menyala, wajah Eshaq Hakimi terlayar di ruang mata.

“Er.. abang, sorry.. Siti tak nampak tadi.” Ucapnya sedikit kalut dengan wajah yang mula membahang kerana terduduk di tempat yang tidak sepatutnya tadi.

Eshaq Hakimi hanya mendiamkan diri. Wajah dipalingkan dari memandang wajah yang mula dirindui saban malam itu.

“Abang..” Seru Siti Shafura lembut seraya melabuhkan duduk di birai katil menghampiri lelaki itu. Kerusi roda dipusingkan agar lelaki itu betul-betul berhadapan dengannya. Tubuh direndahkan hingga berlutut di tepi kaki suaminya itu.

“Buat apa kau datang sini..” Tidak bernada Eshaq Hakimi bersuara. Dia tidak mampu memandang wajah gadis yang berjaya meruntuhkan tembok hatinya selama ini.

“Abang pandanglah Siti..” Ucap Siti Shafura lembut seraya meraih tangan kanan lelaki itu dan dibawa ke bibirnya sekilas. Ada sebak yang bertandang cuba ditahan.

Eshaq Hakimi menyepi. Apa yang keluar dari mulut adiknya tempoh hari, masih berbekas di hati.

“Siti mintak maaf pasal hari tu, sebab keluar tak cakap dengan abang dulu, tak uruskan abang, tak pedulikan abang.. Siti mintak maaf banyak-banyak dengan abang.” Ucap Siti Shafura lirih dengan air mata yang mula bertakung. “Abang…” Dia menggenggam erat jemari kasar Eshaq Hakimi agar lelaki itu sedar yang dia benar-benar maksudkan apa yang diucapkannya tadi.

Eshaq Hakimi tetap membeku. Bukan tidak terusik apa yang diucapkan oleh gadis itu. Namun, hati terasa malu atas perbuatannya sendiri. Langsung tidak menghiraukan perasaan gadis itu, keadaan ibu mentuanya langsung tidak diambil peduli. Sebagai seorang suami, dia gagal.

“Abang, janganlah macam ni. Kalau abang dah tak sudi nak jumpa Siti, lepas ni Siti tak datang lagi jumpa abang. Tapi kali ni, abang pandanglah Siti. Siti nak mintak maaf banyak-banyak dengan abang sebab selalu buat abang marah macam ni.” Pujuk Siti Shafura seraya menyeka pantas air mata yang mula menuruni pipi.

Eshaq Hakimi terus sahaja berpaling sebaik Siti Shafura habis menuturkan kata. Jelas terdapat sisa air jernih di wajah keruh isterinya itu. Sesungguhnya dia tidak senang dengan ayat yang keluar dari dua ulas bibir merah itu tadi.

“Atau kau sebenarnya yang dah serik nak jumpa aku? Tak sabar-sabar lagi nak tinggalkan aku?” Balasnya lambat dengan suara yang tertahan. Entah kenapa lain yang ingin diucapkan, lain pula yang terungkap.

“Tak abang! Tak.. bukan macam tu. Siti tak kata pun macam tu!” Nafi Siti Shafura pantas bersama gelengan.

Eshaq Hakimi melepaskan keluhan berat. Entah kenapa begitu mudah dia berprasangka pada gadis yang tidak berdosa itu.

“Abang, Siti mintak maaf…” Ucap Siti Shafura sayu sambil menundukkan wajah. Matanya tidak lagi dapat menentang wajah Eshaq Hakimi. Air matanya kian melebat.

Eshaq Hakimi melepaskan nafas berat lagi. Tidak tahu apa yang harus diucapkan kerana sewajarnya dia yang memohon maaf kerana keterlanjuran kata-katanya tempoh hari. Namun, kata maaf itu, begitu sukar untuk diungkapkan.

“Aku tahu, kau kecil hati pasal apa yang aku cakap hari tu. Kau tak payah nak mintak maaf.” Balasnya lambat membuatkan Siti Shafura mengangkat wajah.

“Sepatutnya Siti tak ambil hati apa yang abang cakap. Apa pun, abang tetap suami Siti. Siti tak patut belakangkan abang. Salah, tetap salah. Dosa, tetap dosa..”

Eshaq Hakimi terkedu. Rasa terpukul dengan kata-kata yang terluah.

“Abang…”

“Kau pergilah keluar. Aku tak nak mama dan papa tahu kau ada dalam bilik aku ni.” Eshaq Hakimi memintas seraya membuang pandang ke sisi. Tangan dalam genggaman gadis itu, ditarik semula. Rasa tidak tenteram apabila jemarinya digenggam kemas jemari halus itu.

“Er… Siti tolong mandikan abang.” Sahut Siti Shafura segera bingkas. Mahu mengambil peluang itu agar hati lelaki itu terbujuk akan kemaafannya.

“Tak payah! Aku bukan nak keluar dari bilik ni pun.” Balas Eshaq Hakimi sambil melurut rambutnya yang terasa kusut kerana satu hari itu dia masih belum mandi. Tubuhnya juga terasa semakin melekit dan tidak selesa.

“Abang janganlah macam ni. Papa yang pesan pada Abang Ikmal tadi, suruh abang turun sekali. Satu hari ni pun abang belum makan kan?” Siti Shafura cuba memujuk apabila perasan ada sepinggan nasi yang bertutup di atas meja sisi katil langsung tidak bercuit. Yakin makanan itu yang dimaksudkan oleh Suzila tadi.

“Papa pesan pada Ikmal. Bukan dengan kau kan? Kau pergilah keluar. Aku tak nak siapa-siapa nampak kau dalam ni.” Balas Eshaq Hakimi masih tetap berdegil.

Siti Shafura menghela nafas perlahan sebelum dia sekali lagi merendahkan tubuh di sisi kerusi roda itu.

“Kau nak buat apa ni?” Soal Eshaq Hakimi dengan mata yang membulat apabila wajah Siti Shafura begitu dekat.

“Siti nak mandikan abang. Lepas ni, Siti dah tak dapat nak mandikan abang lagi.” Jawab Siti Shafura selamba dan cukup lembut sambil membuka butang baju tidur yang tersarung di tubuh lelaki itu.

“Apa maksud kau ni?” Eshaq Hakimi menyambar jemari halus gadis itu hingga terlekap di dadanya.

Siti Shafura melemparkan senyuman kecil. Pertanyaan Eshaq Hakimi agak lucu di pendengarannya.

“Aku tanya kau ni. Yang kau senyum-senyum tu kenapa?” Bentak Eshaq Hakimi sedikit geram.

“Abang dah lupa ke, mama dan papa kan dah balik? Lepas ni, macam mana Siti nak mandikan abang lagi?” Jelas Siti Shafura lembut seraya menarik semula jemarinya dan menyambung kembali tugas yang terhenti sebentar tadi. Tidak mahu membuang masa kerana waktu semakin suntuk.

Sekali lagi Eshaq Hakimi melepaskan nafas berat. Terlupa akan hal itu. Kini, dia memang diuruskan oleh mamanya.

Siti Shafura pula terus sahaja melakukan kerja-kerjanya seperti biasa. Dari melucutkan pakaian, hinggalah disarungkan kembali dengan pakaian yang baharu. Cuma malam itu Eshaq Hakimi akan mengenakan sepasang baju Melayu untuk majlis kesyukuran yang bakal berlangsung.

“Abang, yang ni boleh?” Siti Shafura menarik sehelai baju Melayu warna hijau gelap dari susunan baju yang tergantung.

“Boleh ajelah.” Jawab Eshaq Hakimi malas sambil mengeringkan rambut dengan tuala kecil yang dihulurkan isterinya tadi. Tubuh terasa segar selepas mandi.

Siti Shafura menguntum senyum manis. Puas hati kerana pilihannya diterima. Baju diletakkan ke birai katil sementara dia berdiri di hadapan cermin untuk memperkemas ikatan rambut yang mula melurut.

Eshaq Hakfimi yang memerhati, menarik senyum tanpa sedar. Kekaguman menjalar kerana aurat itu hanya menjadi tatapannya dan bukan untuk dikongsikan. Dan selepas ini, dia pasti akan merindui wajah itu kerana mereka akan jarang bertemu.

“Abang.” Siti Shafura berpaling apabila dia perasan renungan suaminya yang sedikit berlainan.

“Hm..” Eshaq Hakimi segera melarikan wajah. Sedikit tersentak. Tangan kembali menggosok rambut. Cuba menyembunyikan kekalutan sendiri.

Siti Shafura menarik senyum manis. Lelaki itu dihampiri. Tuala di tangan lelaki itu diambil dan dia pula yang menyambung tugas mengeringkan rambut. Cukup lembut dan amat menyenangkan.

“Abang.. Siti mintak maaf apa yang dah jadi antara kita. Siti tahu, Siti tak cukup baik untuk abang..” Tulus dia meluahkan rasa bersalah sejak beberapa hari lalu.

Eshaq Hakimi ketap bibir seraya menyambar lengan gadis itu yang leka mengeringkan rambutnya yang sedia kering. Wajah jernih itu dicari. Terasa apa yang terucap, begitu menghiris hati. Sewajarnya, dia mengucapkannya begitu kerana tidak mampu jadi yang terbaik buat seorang isteri yang cukup sempurna di matanya.

“Kalau aku tak maafkan kau, dah lama aku halau kau keluar dari bilik ni.” Balasnya dingin bersama rengusan sebelum lengan gadis itu dilepaskan.

Siti Shafura menarik senyum kecil. Ada sedikit kelegaan menyerap ke hati. Walaupun tiada ungkap maaf dari bibir lelaki itu, dia yakin sedikit sebanyak, kemaafannya diterima.

Bro, aku ni!” Suara Ikmal bersilih ganti dengan ketukan di pintu saat dia baru sahaja mencapai baju Melayu di birai katil. Disebabkan cukup kenal dengan suara itu, dicapai kain tudung yang ditanggalkan sebelum masuk ke bilik air tadi. Pintu dibuka.

Weh! Tak siap lagi ke? Dah pukul berapa ni?” Ujar Ikmal sebaik melangkah masuk.

Eshaq Hakimi berdecit. “Kau jangan banyak bunyi boleh tak? Aku tak turun nanti, baru kau tahu.” Jelingan dihadiahkan kepada sahabatnya yang segak mengenakan baju Melayu warna biru muda.

“Jangan buat pasal. Pening aku dengar papa dengan mama kau bising nanti.” Balas Ikmal sambil membantu sahabatnya itu memakai baju. “Siti, awak pergilah siap. Awak pun belum solatkan? Mama dah bising cari awak dari tadi.” Lanjutnya. Dia mampu untuk meneruskan tugas-tugas gadis itu.

“Er.. ialah.” Siti Shafura melemparkan senyum kecil. “Abang, Siti keluar dulu. Kita jumpa dekat bawah nanti.” Tambahnya buat Eshaq Hakimi sebelum terus beredar.

 “Sudah-sudah tu pandang bini kau. Aku tahulah bini kau tu cantik. Malam Jumaat pulak. Cepat sikit bro. Dah suntuk ni. Nanti papa kau sampai, habis kita kena bebel.” Ujar Ikmal sebaik kelibat Siti Shafura menghilang.

“Bukan dosa pun.” Jawab Eshaq Hakimi selamba menyebabkan Ikmal mencebik.

“Berlagak kau kan?”

Eshaq Hakimi tersengih.

“Kau, lepas Siti balik hospital hari tu, bukan main kelat hijau lagi muka. Hari ni, Siti datang, sengih sampai telinga kau kan? Dah tak marah-marah lagi ke?” Sengaja Ikmal mengusik.

“Kau jangan macam-macam Mal. Aku tak turun nanti..” Eshaq Hakimi memberi amaran.

“Eleh.. Kau ingat aku takut?” Ikmal menarik senyum tepi.

Eshaq Hakimi ketap bibir menahan geram. “Aku suruh mama aku cancel wedding kau nanti, baru kau tahu Mal..”

Woo.. Cancel-cancel kau jangan sebut. Tak pasal-pasal aku meroyan sewel nanti..” Ikmal mengalah menyebabkan Eshaq Hakimi terus melepas tawa meraikan kemenangan di pihaknya.


“Tahu takut..” Ejeknya puas hati.