Aug 19, 2014

BMJM_bab 27_edited version


“Awak balik pukul berapa malam tadi?” Soal Datin Salina sebaik Datuk Zaid melabuhkan duduk di kepala meja.

Dia tidak sedar pukul berapa suaminya pulang semalam kerana tidur lebih awal.

“Sejak bila awak ambik tahu pukul berapa saya balik ni?” Jawab Datuk Zaid sinis sebaik pembantu rumahnya menuangkan air kopi ke dalam cawan yang tersedia.

Sebaik sahaja selesai urusan di kampung, dia terus bergegas pulang memandangkan masih ada lagi urusan lain pada pagi itu kerana sebelah petang nanti dia mahu kembali ke sana untuk majlis tahlil yang akan diadakan. Anak bongsunya juga masih di sana untuk menemani Siti Shafura hingga segala-galanya selesai.

“Awak ni, kenapa pagi-pagi lagi nak sindir saya?” Datin Salina ketap bibir. Mula bengang. Bukan dia tidak tahu akan hala tuju kata-kata suaminya itu.

“Puaslah hati awak sekarang kan?” Kata Datuk Zaid lagi semakin sinis tanpa menoleh pun ke arah isterinya. Surat khabar yang menjadi tatapan.

“Awak ni kenapa? Apa yang saya dah buat?” Bentak Datin Salina dengan wajah yang mula menegang.

“Awak jangan buat-buat tak tahu Sal apa yang awak dah buat.” tingkah Datuk Zaid dengan nada yang masih terkawal.

“Apa awak cakap ni Datuk Zaid. Saya tak faham. Boleh tak, awak straight to the point. Tak payah nak berbunga-bunga. Saya tak ada masa nak fikir!” Datin Salina terus sahaja menolak kasar pinggan nasi goreng di hadapannya. Mati seleranya.

“Memanglah awak tak ada masa nak fikir. Sebab awak sibuk fikir nak pergi bercuti dengan kawan-kawan awak aje. Mana nak ambik tahu langsung pasal keluarga. Saya ni makan ke tak, sihat ke tak, anak-anak ada ke tak, mana awak kisah. Sampai ada saudara sendiri meninggal pun awak buat tak tahu..” Balas Datuk Zaid yang masih mampu lagi bertenang. Matanya sedikit pun tidak berkalih daripada surat khabar yang dipegang walaupun tumpuannya bukan di situ. Berbuku perasaan marah terhadap isterinya itu, tetapi cuba ditahan.

Semenjak Siti Saleha sakit, isterinya itu langsung tidak ambil tahu apatah lagi untuk datang menziarah. Semua kerana cemburu yang tidak bertempat. Mungkin kerana selama ini dia hanya berdiam diri, menyebabkan perangai isterinya itu semakin menjadi-jadi. Apa sahaja yang dinasihatkan, sedikit pun tidak dihiraukan.

“Saudara saya tak ada yang mati!” Keras jawapan Datin Salina.

“Memanglah bukan saudara awak!” Tingkah Datuk Zaid sama keras sebelum menghempas akhbar ke atas meja. “Saudara saya yang meninggal tu kan? Pureen tu pun anak saudara saya kan?! Bukan anak saudara awak!” Hamburnya geram. Hilang sabar dengan apa yang terucap di bibir isterinya itu.

Datin Salina merengus. “Kalau awak nak cakap pasal budak tu, baik awak jangan cakaplah! Saya malas nak dengar!”

Datuk Zaid tersenyum sinis. “Memanglah malas nak dengar. Sebab orang macam awak, mana ada hati. Darah daging sendiri pun tak nak mengaku. Silap hari bulan, esok-esok kalau saya mati tengah jalan pun, agaknya awak buat tak tahu ajekan?" Balasnya mengendur.

“Awak ni kenapa? Apa sebenarnya yang awak tak puas hati dengan saya?!” Datin Salina menyoal kasar. Wajah suaminya yang mula menegang dipandang tajam. Kemarahan sampai ke kemuncak apabila suaminya itu seperti sengaja mahu menimbulkan rasa bersalah dalam hatinya kerana tidak mempedulikan satu-satunya zuriat arwah abang kandungnya sendiri.

“Saya kecewa dengan awak Sal! Saya malu sebab ada isteri macam awak! Saya malu, bila orang kampung sibuk tanya pasal awak semalam. Awak tahu tak, macam mana tebalnya muka saya bila orang sibuk tanya pasal awak!” Luah Datuk Zaid dengan suara yang meninggi. Rasa sedih, marah dan kecewa bercampur-baur dalam hatinya kini.

Datin Salina terdiam. Tidak pernah suaminya meninggi suara begitu sebelum ini.

“Awak yang sepatutnya ada dekat sisi Pureen dekat kampung tu. Temankan dia. Bukannya orang lain yang langsung tak ada kena mengena dengan kita! Tapi awak dekat sini sibuk dengan kawan-kawan awak! Saya tak tahu apa jadi dengan Pureen kalau saya dengan Nana tak ada. Memang patutlah Tan Sri Kamil dengan Puan Sri Amna ambik Pureen tu jadi anak angkat dia orang. Sebab kesiankan Pureen yang dibuang mak saudaranya sendiri!” Tambah Datuk Zaid panjang lebar sebelum bingkas.

Tidak betah lagi menanti di situ kerana risau akan ada perkataan yang tidak diingini keluar dari mulutnya. Tembok kesabaran yang dimiliki sebelum ini kian terhakis apabila mengenangkan perangai isterinya yang langsung tidak berubah. Dia malu untuk berhadapan dengan keluarga Tan Sri Kamil yang terlalu baik melayan Siti Shafura melebihi dia dan isterinya.

“Sanggup awak marah saya semata-mata sebab anak kekasih awak tu kan..” Jawab Datin Salina tidak setinggi tadi menyebabkan langkah Datuk Zaid terhenti.

“Anak bekas kekasih saya, anak abang awak! Darah daging awak!” Bidas Datuk Zaid tegas tanpa berpaling. Sengaja dia menekan perkataan bekas untuk membetulkan kenyataan isterinya sekali gus menjelaskan hakikat yang sebenar.

Datin Salina mengoyak senyum tepi. Kata-kata Datuk Zaid sedikit pun tidak menggugat kepercayaannya selama ini. Dia tahu suaminya itu masih ada hati dengan Siti Saleha menyebabkan apa sahaja yang dilakukan terhadap Siti Shafura, akan ditentang. Bukan itu sahaja, lelaki itu sanggup berhabis untuk membantu dua beranak yang amat dibencinya selama ini.

“Awak jangan ingat saya tak tahu apa yang awak buat selama ni. Saya tahu, awak ada hati lagi dengan Saleha. Kalau tak, awak takkan sanggup berhabis untuk bayar semua rawatan dia sebelum ni. Awak selalu pergi tengok dia masa dekat pusat jagaan tu dulu kan?!” Hamburnya dengan wajah yang merah padam.

Laju Datuk Zaid menoleh sebaik isterinya habis menuturkan kata. Tuduhan yang dilemparkan begitu keterlaluan. Panas ruang dadanya dengan perasaan amarah yang kian tidak tertanggung.

“Dengar sini baik-baik Datin Salina. Sah sahaja awak jadi isteri saya, saya dah buang jauh perasaan saya pada Saleha selama ni. Yang tinggal dalam hati saya ni, rasa sayang sebagai seorang sahabat! Awak tahu! Saya hormatkan dia macam kakak saya sendiri sebab dia kakak ipar awak!” Melengking tinggi suaranya hingga bergema di segenap ruang banglo dua tingkat yang sunyi itu.

“Memang! Memang selama ni, saya yang banyak keluar duit belanja untuk Saleha dengan Pureen. Dari dia duduk dekat pusat jagaan, bayar nurse, ubat-ubat, barang-barang keperluan dia, bil hospital termasuklah kos untuk pengebumian semalam. Semua saya yang uruskan. Semua guna duit saya! Tapi buat pengetahuan awak, awak jangan ingat anak saudara awak tu miskin, tak berharta sampai nak ambik kesempatan pada keluarga kita. Abang Zaini dengan Saleha, cukup tinggalkan harta, duit untuk anak saudara awak tu! Semua duit belanja yang saya dah keluar tu, semua Pureen dah bayar balik pada saya awak tahu tak?!” Jelasnya panjang lebar sekali gus menafikan tuduhan isterinya selama ini. Nafas berat terlepas di bibirnya selepas menghamburkan apa yang disimpan selama ini. Bibir mengalun istighfar perlahan untuk menenteramkan hatinya yang kembali.

Sebelum bertolak pulang semalam, dia sempat berbincang dengan Haji Aman dan Siti Shafura mengenai segala harta peninggalan abang iparnya bersama Siti Saleha. Dia sendiri pada awalnya agak terkejut dengan apa yang dimiliki oleh gadis naif itu selama ini selepas diterangkan oleh Haji Aman. Dan kini dia faham kenapa gadis itu kerap kali menolak apabila dia menghulurkan wang perbelanjaan.

Datin Salina terkedu. Kematian kata-kata untuk membalas. Dia terlupa akan hakikat yang satu itu kerana terlalu mengikutkan perasaan amarah dan cemburunya kepada Siti Saleha. Cemburu kerana wanita itu bernikah dengan abangnya semata-mata ingin mendekati suaminya. Padahal, semuanya adalah percaturan keluarga. 

“Er.. awak nak ke mana?” Soalnya takut-takut apabila dilihat suaminya mula melangkah.

“Awak tak payahlah ambik tahu hal saya lagi! Saya tahu jaga diri saya sendiri!” Jawab Datuk Zaid tidak bernada dan langsung tidak berpaling lagi sebaik terus melangkah.

Dia mahu menenangkan hatinya sendiri. Dia benar-benar kecewa dengan apa yang berlaku. Dan yang paling mengusik hati apabila isterinya tidak pernah mempercayainya selama mereka menjadi suami isteri. Lebih tiga puluh tahun mereka berumah tangga, isterinya tidak juga pernah berubah. Terasa yang dirinya gagal menjadi seorang suami yang terbaik untuk membimbing isteri ke jalan yang diredai-Nya.

******
Mata tidak lepas memandang Siti Shafura yang leka mengemaskan katil sebaik membantunya membersihkan diri. Wajah yang agak pucat itu cukup meresahkan hati. Dia yakin gadis itu masih demam.

“Abang, ada nak apa-apa ke?” Tegur Siti Shafura bersama senyuman nipis menyebabkan Eshaq Hakimi sedikit tersentak. Namun mata masih tidak mahu dikalihkan.

“Tak ada apa-apa.” Jawabnya tidak bernada.

Siti Shafura mengerutkan dahi sebelum terus datang menghampiri. “Abang tak sihat?” Selamba mendaratkan tapak tangannya ke dahi lelaki itu.

“Bukan aku yang tak sihat, kau tu.” Balas Eshaq Hakimi seraya menarik jari halus yang terlekap di dahinya.

Siti Shafura melemparkan senyum kecil. “Sikit aje..” Jawabnya lembut sebelum berlalu ke tepi bilik air untuk mengumpulkan baju kotor suaminya yang diletakkan di situ sebelum mandi tadi.

Please pergi klinik. Nanti aku suruh Suzy hantarkan.” Ucap Eshaq Hakimi yang sempat menyambar lengan Siti Shafura yang melewatinya.

Gadis itu tetap melemparkan senyum sebelum dia terus beredar ke sudut bilik untuk meletakkan baju yang sudah digunakan ke dalam bakul tersedia.

“Siti..”

“Ya..” Siti Shafura berpaling.

“Kau dengar tak apa aku cakap?” Tekan Eshaq Hakimi sedikit geram.

Siti Shafura senyum lagi sebelum merapati lelaki itu. Punggung dilabuhkan di sofa terhampir. “Siti dengar. Siti okey lagi. Abang jangan risau. Kejap lagi baiklah. Kan tadi Siti dah makan ubat.” Ucapnya lembut.

“Kau jangan degil boleh tak? Kalau kau sakit, macam mana kau nak jaga aku?” Wajah Siti Shafura direnung tajam.

Dan kali ini senyuman kelat terbias di wajah pucat itu.

“Dah, pergi siap. Nanti aku suruh Suzy hantar pergi klinik. Kau jangan nak banyak bunyi lagi.” Tegas Eshaq Hakimi.

Siti Shafura terus berlalu ke almari pakaian. Almari kayu enam pintu dibuka. Sehelai baju kurung kuning cair berbunga kecil warna biru dikeluarkan bersama sehelai tudung putih.

“Erm.. abang..” Wajah Eshaq Hakimi yang leka menatap gadget nipis warna hitam di sofa dipandang sekilas. Ada hal yang ingin dibincangkan sejak semalam lagi tapi tertangguh memandangkan keadaan tidak begitu sesuai.

“Hm..” Eshaq Hakimi mengangkat wajahnya sekali sebelum mata kembali ke arah ipad yang dipegang. Leka menyemak email yang diterima.

Siti Shafura datang menghampiri. Punggung dilabuhkan di sisi lelaki itu.

“Kau ada apa-apa nak cakap dengan aku ke?” Eshaq Hakimi menoleh sekilas.

Siti Shafura mengangguk perlahan. “Erm.. boleh tak, sementara tunggu result ni, Siti kerja dulu dekat sekolah agama yang dekat masjid tu?”

“Kerja apa?”

“Cikgu ganti..”

“Sampai bila?”

“Buat sementara waktu ni, Siti ganti ustazah yang cuti bersalin. Dalam tiga bulan macam tu..”

Eshaq Hakimi menoleh. Kali ini direnung lama wajah manis di sisinya itu. “Bila mula?”

“Dalam tiga minggu lagi. Tapi, mungkin masuk awal. Tengok macam mana nanti..”

Eshaq Hakimi melepaskan keluhan panjang. Jika gadis itu mula mengajar nanti, bermakna mereka akan berjauhan. Dan sebaik sahaja dia mampu memandu semula nanti, dia terpaksa kembali kerja memandangkan hampir tiga minggu bercuti. Banyak kerjanya yang tertangguh. Entah kenapa hatinya terasa berat.

“Erm.. kalau abang tak bagi tak apa. Siti tak kisah..” Tambah Siti Shafura serba tidak kena apabila melihat riak yang terpamer di wajah suaminya itu. Sukar ditafsir.

“Bukan aku tak bagi.” Wajah Eshaq Hakimi bersama keluhan berat. “Dua minggu lagi mungkin aku dah mula kerja. Aku tak boleh selalu datang sini..”

“Tak apa.. Siti faham abang sibuk. Kalau abang izinkan, setiap weekend kalau tak ada apa-apa, Siti balik KL. Boleh?” Siti Shafura memasang harapan. Dia teringin menimba pengalaman sebanyak mungkin sementara peluang masih ada.

Eshaq Hakimi menghela nafas lagi. “Bolehlah..” Balasnya berat. Terpaksa bersetuju demi kebaikan hubungan mereka yang masih menjadi rahsia. Dalam pada masa yang sama juga, dia tidak mampu mengecewakan wajah yang penuh mengharap itu.

“Betul ni?” Sepasang mata Siti Shafura membulat, bersinar.

“Hm..”

Ada senyuman lebar tergaris di wajah Siti Shafura hingga menampakkan lekuk di kedua belah pipinya.

“Abang..”

“Hm..”

Eshaq Hakimi mengangkat wajah apabila tangan kanannya tiba-tiba digenggam kemas.

“Terima kasih..” Tanpa sempat menolak dua ulas bibir gadis itu sudah melekap di belakang tangannya sebelum singgah di pipinya sekilas. Terkaku dia seketika hingga tidak sedar bayang gadis itu hilang ke dalam bilik air.

.................
Bro, relax la.. Sepupu dia aje kut..” Ikmal menenangkan. Dia perasan sejak ketibaan Izzat Fakhri yang tanpa dijangka itu menyebabkan wajah sahabatnya berubah tegang.

“Kita balik petang ni jugak Mal. Dah ada orang boleh temankan dia dekat sini.” Balas Eshaq Hakimi tidak bernada.

“Weh, takkan jealous kut..” Ada sengihan di bibir Ikmal. Yakin ada api cemburu mula mengusik hati sahabatnya itu.

“Masalahnya, apa hal pulak nak kena rahsia dengan mamat tu!” Luah Eshaq Hakimi tidak puas hati sebaik dia mendapat tahu status mereka terpaksa dirahsiakan dari pengetahuan lelaki itu.

“Kau jangan nak marah-marah bro. Yang tu, kau kena tanya sendiri dengan bini kau. Mesti dia ada sebab dia sendiri. Macam kau rahsiakan dari mama dan papa, macam tu jugaklah dia..”

Problem aku lain Mal..” Rengus Eshaq Hakimi.

Memanglah lain. Problem kau, kau yang cari sendiri.” Sindir Ikmal selamba.

Eshaq Hakimi menghela nafas berat pula. “Kau ingat, aku nak ke jadi macam ni Mal…” Suaranya mulai mengendur.

Sudah lama penyesalan muncul dalam hati dengan apa yang dilakukan selama ini. Dia sudah bertekad mahu meninggalkan kegiatan terpesong itu sebaik sahaja kontrak bersama Datin Julia tamat dalam masa kurang dari lima bulan lagi. Cuma, memandangkan keadaan dirinya yang sedang bercuti, tempoh kontraknya itu mungkin sahaja akan bersambung mengikut kehendak Datin Julia nanti.

“Hala tuju hidup kita memang bukan dekat tangan kita Kimi. Semua Dia dah tentukan. Tapi kau kena ingat, corak hidup kita, tangan kita yang corakkannya sendiri. Kita yang pilih macam mana nak corakkan jalan hidup kita. Kita yang pilih warna apa yang kita nak untuk cantikkan hidup kita ni. Sebenarnya Dia dah tunjukkan jalan-jalan yang mana kita kena pilih. Cuma, semuanya atas pilihan kita sama ada nak pergi ke tak jalan yang Dia dah sediakan tu.” Ulas Ikmal penuh makna. Dia mahu sahabatnya itu sedar akan segala perbuatan yang dilakukan kini terpesong dari landasan yang sepatutnya.

Eshaq Hakimi tidak membalas. Dalam diam terpaksa mengakui apa yang terucap di bibir sahabatnya itu.

“Aku rasa, tak ada salahnya kalau kau bagi tahu mama dengan papa pasal Siti tu. Lagipun, dia orang memang dah suka dekat Siti kan?”

“Tak boleh Mal. Ada sebab lain lagi kenapa aku tak nak mama dan papa tahu.” Keluh Eshaq Hakimi perlahan.

“Apa lagi problemnya? Kau takut papa tahu pasal Julia?” Teka Ikmal. Selagi boleh dia akan cuba membantu bakal abang iparnya itu mana yang terdaya. Dia sendiri mahu melihat Eshaq Hakimi hidup bahagia seperti orang lain. Bukannya hidup dalam keadaan keresahan hati sentiasa. Dia tahu yang hidup sahabatnya itu tidak sebahagia mana.

Eshaq Hakimi tidak menjawab. Hanya keluhan demi keluhan sahaja yang kedengaran.

Ikmal turut melepaskan nafas berat. Hal yang melibatkan Julia, tiada apa yang dapat dibantu. Tahu yang Eshaq Hakimi masih terikat dengan wanita itu. Dan hanya lelaki itu sahaja yang dapat selesaikannya. Itu belum lagi termasuk soal Jasmeen. Pengawal keselamatan yang bertugas di kondominium mereka ada memberitahu tentang seorang wanita yang selalu datang ke situ untuk bertemu dengan Eshaq Hakimi. Dan dia yakin wanita yang dimaksudkan itu adalah Jasmeen.

“Kau nak balik hari ni jugak ke?” Aju Ikmal sekadar inginkan kepastian.

“Kau nak balik ke tak? Tak nak, aku boleh suruh Azam datang jemput aku.” Balas Eshaq Hakimi serius. Dia tekad.

Ikmal menarik nafas panjang. Wajah serius sahabatnya itu dipandang. “Apasal kau serius sangat ni? Relaxlah..” Ditepuk beberapa kali bahu lelaki itu namun tangannya ditepis.

“Aku tak suka cakap banyak kali Mal..” Tegas Eshaq Hakimi seraya membuang pandang ke arah sawah bendang yang luas. Angin petang yang menampar lembut ke tubuh, tidak mampu meredakan apa yang terbuku.

“Okey. Kalau kau nak balik sangat, kita balik!” Ikmal terus turun dari gazebo indah itu. Ada garis kecewa terlukis di wajahnya. Terpaksa mengalah demi tidak mahu menimbulkan perbalahan. Beberapa tapak melangkah, wajah Siti Shafura muncul dari pintu dapur mendapatkan Eshaq Hakimi di situ.

“Abang, kenapa Abang Ikmal tu?” Soal Siti Shafura sebaik meletakkan dulang berisi sepiring kuih karipap dan muk yang dipenuhi dengan air Horlicks kegemaran lelaki itu.

“Aku nak balik petang ni.” Mendatar Eshaq Hakimi membalas tanpa menjawab soalan yang diajukan menyebabkan wajah gadis itu berubah tanpa disedari.

“Kenapa…” Suara yang sedikit bergetar itu menyapa gegendang telinga membuatkan dia terus menoleh.

“Abang sepupu kau dah ada dekat sini kan? Takkan aku pun nak duduk sini. Dia cakap apa pulak nanti. Kan dia tak tahu pasal kita.” Balas Eshaq Hakimi dengan sengaja menekan sedikit perkataan ‘tak tahu’. Entah kenapa ada rasa sedikit kecewa apabila Ikmal memberitahu isterinya merahsiakan hal itu dari pengetahuan Izzat Fakhri.

Izzat Fakhri. Nama yang berulang kali bergema di telinga membuatkan darah panasnya naik ke kepala hingga mendorong dia membuat keputusan drastik itu. Betapa mesra layanan lelaki itu terhadap Siti Shafura hingga dia terasa tergugat. Begitu jelas di matanya akan hasrat hati Izzat Fakhri apabila setiap kali lelaki itu merenung isterinya.

Siti Shafura menghela nafas perlahan. Cukup faham akan maksud kata-kata suaminya itu. Bukan dia sengaja menyembunyikan status hubungan mereka dari pengetahuan Izzat Fakhri. Ada sebab tertentu dia berbuat demikian. Dia tidak mahu lelaki itu berjauh hati atas apa yang dilakukan kerana yakin keputusan untuk bernikah dengan Eshaq Hakimi pasti akan ditentang. Bukan dia tidak tahu lelaki itu ada menaruh hati terhadapnya.

“Abang!” Eshaq Hakimi menoleh ke arah suara. Suzila datang menghampiri dengan wajah yang masam mencuka. Yakin Ikmal sudah memaklumkan kepada adiknya itu.

“Abang ni kenapa tiba-tiba nak balik?” Hambur Suzila terus dengan riak tidak puas hati.

“Suka akulah. Kau nak duduk sini, kau duduklah.” jawab Eshaq Hakimi selamba.

Suzila ketap bibir. Wajah abangnya yang tidak beriak, dipandang geram.

“Abang ni kenapa?! Kalau tahu nak balik hari ni, baik abang tak payah datang semalam lagi baguslah! Kerja nak menyakitkan hati orang aje! Abang ni tak kesiankan Siti ke?!” Hamburnya sakit hati.

“Suzy ingat, abang nak datang sini sangat ke?” Balas Eshaq Hakimi sinis. Cuba ditahan perasaan marah yang mula mengusik.

“Abang!”

Siti Shafura terus sahaja menarik lengan Suzila yang cuba mendekati Eshaq Hakimi. “Suzy…” Hati mula menahan sebak dengan apa yang baru sahaja terluah di bibir suaminya.

“Pureen, kenapa tu?” Ada suara garau menegur dari muka pintu dapur.

“Er.. tak ada apa-apa bang..” Sahut Siti Shafura bersama senyuman paksa.

“Siti kan tak sihat? Buat apa duduk lama-lama dekat luar tu?” laung suara itu lagi.

Eshaq Hakimi mengerling sekilas dengan hati yang kian berbahang.

“Pergilah kau masuk. Abang sepupu kau, risau tu. Aku tak nak abang sepupu kau datang sini nanti. Tak pasal-pasal dia tahu hal kita. Kau susah pulak nanti.” Selamba dia bersuara, berbaur sindiran.

“Apa abang ni!” Gumam Suzila tertahan. Tidak mahu Izzat Fakhri menyedari apa sebenarnya yang sedang berlaku di antara mereka.

Siti Shafura tahan hati. Pelupuk matanya mulai hangat namun sedaya upaya ditahan. “Siti masuk dulu..” Ucapnya sedikit lirih sebelum terus beredar.

Suzila ketap bibir menahan geram. “Abang ni apa hal?! Abang memang langsung tak pandai nak jaga hati Siti kan?!”

Eshaq Hakimi tidak membalas.

“Abang dengar tak, apa Suzy cakap ni!” Suzila mula membentak.

Eshaq Hakimi menoleh. “Yang Suzy nak emo lebih-lebih ni kenapa? Siti tak cakap apa-apa pun, dia yang over!” Tingkahnya geram.

“Abang ni kan…” Jari telunjuk Suzila sudah menghampiri wajah Eshaq Hakimi namun tindakannya terhenti apabila ada kereta masuk ke halaman rumah.

Pak Teh keluar diiringi Mak Teh dan berakhir dengan seorang lelaki berkaca mata sebagai pemandu Pesona warna hitam itu.

“Assalamulaikum..” Pak Teh datang menghampiri bersama lelaki muda segak berkaca mata di sisinya. Manakala Mak Teh pula terus masuk ke dalam rumah. Tangan dihulur.

“Pak Teh.” Eshaq Hakimi memaniskan roman wajah. Segaris senyum dilemparkan.

Manakala Suzila hanya menundukkan sedikit wajah bersama secebis senyuman.

“Kimi, Suzy.., ni kenalkan. Anak Pak Teh yang bongsu, Ashriff.”

Eshaq Hakimi mengoyak senyum kecil kepada lelaki yang berwajah jernih itu. Sejuk mata yang memandang.

“Oh.. ni la Ustaz Ashriff yang Abang Ikmal cakap masa imamkan solat jenazah semalam ya?” Ujar Suzila berbasa-basi.

Ashriff hanya tersenyum kecil. “Erm.. bapak kata Siti tak sihat? Mana dia?” Soalnya pula.

“Ada dekat dalam. Jemput masuk ustaz.” Balas Suzila sopan.

“Erm.. pak, saya masuk dulu.” Ashriff berlalu sebaik Pak Teh membalas.

“Abang, Suzy masuk kemas baju dululah.” Suzila pula meminta diri meninggalkan abangnya bersama Pak Teh di situ.

“Hm..” Eshaq Hakimi kembali menahan rasa. Namun, sedaya upaya cuba disembunyikan dari pengetahuan lelaki berusia yang sudah melabuhkan duduk di hadapannya itu. Entah kenapa sekali lagi dia rasa tercabar dengan kemunculan lelaki bernama Ashriff yang bertanyakan keadaan isterinya.

“Kamu dah nak balik Kimi? Kata Ikmal, dua tiga hari dekat sini?” Tanya Pak Teh sebaik kelibat kedua-duanya hilang dari pandangan.

Eshaq Hakimi garu kepala yang tidak gatal. Cuba mencari alasan yang kukuh. “Er.. saya lupa bawak ubat Pak Teh. Lusa pulak saya appointment doktor.” Itu sahaja yang sempat difikirkan.

“Oh.. ia ke… Tak apalah Kimi. Buat sementara ni, adik sepupu dia tu pun ada. Pak Teh dan Mak Teh pun boleh tengokkan..” Tenang Pak Teh membalas sebelum dia meminta diri untuk masuk ke dalam rumah apabila terdengar suara Mak Teh dari muka pintu dapur memanggilnya.

Manakala Eshaq Hakimi saat itu hanya mampu mencorakkan senyum tidak berperisa. Helaan berat dilepaskan. Sama berat apa yang sedang melanda hatinya kini. Berat hati ingin meninggalkan Siti Shafura, namun dia tidak punya pilihan selagi Izzat Fakhri turut sama ada di situ. Lelaki yang pernah ditemui sewaktu insiden di restoran beberapa bulan lalu.